



      
 |
I
Edukácia detí
s autizmom v podmienkach ŠZŠ TP podľa IVP
Autizmus je pervazívna porucha vývinu
s obmedzeniami v oblasti komunikácie, sociálnych vzťahov, záujmov
a aktivít. Autizmus je trvalý stav, no možno ho však veľmi výrazne
ovplyvniť predovšetkým nemedecínskymi technikami, špeciálnymi metódami
a prístupmi.
Ide vlastne o špecifické metódy výchovy
a vzdelávania označené ako edukačné.
CIEĽ PROJEKTU:
Cieľom projektu je výchova a vzdelávanie
viacnásobne postihnutých žiakov v rámci povinnej školskej dochádzky
v triede pre žiakov s autizmom. Edukácia týchto detí je zameraná na
pozitívne ovplyvňovanie narušených oblastí, postupnú integráciu žiakov
s autizmom
do spoločnosti a ich príprava na budúce
povolanie.
ÚLOHY OVEROVANIA:
-
Organizačne pripraviť
a v praxi realizovať výchovu a vzdelávanie detí a žiakov s autizmom
.
-
Overiť vzdelávacie možnosti
viacnásobne postihnutých žiakov vzdelávaných podľa IVP v podmienkach
experimentálnej triedy ŠZŠ TP.
-
Overiť efektívnosť
špecifických metód a organizačných foriem edukácie žiakov s autizmom,
ktoré sú zahrnuté v programe TEACCH.
-
Pre žiakov vypracovať IVP
vychádzajúc zo spomínaných skutočností a s použitím prvkov AAK,
kompenzačných programov pre žiakov s autizmom.
-
Upraviť vzdelávací obsah pre
žiakov s autizmom podľa ich mentálneho potenciálu tak, aby sa
podporoval rozvoj komunikácie, sociálnych a kognitívnych schopností,
sebaobsluhy a sociálnej prispôsobivosti dieťaťa.
-
Pri vypracovávaní IVP
spolupracovať s odborníkmi aj rodičmi dieťaťa.
-
Organizáciu
výchovno-vzdelávacieho procesu žiakov modifikovť do režimu práce
v blokoch.
METODIKA OVEROVANIA:
V edukácii
žiakov s autizmom je nevyhnutné nahradiť chýbajúce, resp. poškodené
funkcie , posilniť a rozvíjať silné stránky dieťaťa , zvoliť správne,
pre žiaka zrozumiteľné metódy, učiť ho to, čo bude v živote nielen
potrebovať, ale čo bude schopné naozaj využívať.
Organizácia práce v triede:
-
V triede systematicky
pracuje so žiakmi špeciálny pedagóg a asistent učiteľa.
-
Vyučovanie prebieha podľa
vypracovaného IVP pre každého žiaka, ktorý sa stanovuje po vstupnom
vyšetrení a následných rediagnostikách na obdobie troch mesiacov.
-
Vyučovanie prebieha
v blokoch . Pri individuálnom prístupe sa veľký dôraz kladie na
vizuálnu štrukturalizáciu edukačného procesu.
-
Každý žiak má vytvorené
optimálne miesto na prácu.
-
V triede je vymedzené miesto
pre spoločné zamestnania žiakov, na relaxáciu,
pre prácu s počítačom, počúvanie
hudby.
-
K vybaveniu triedy patria
tabule pre umiestnenie piktogramov, osobný počítač vybavený
softverom – FONO, MÉĎA, súbor piktogramov od Kubovej.....
-
Podľa potreby má každé dieťa
svoju komunikačnú tabuľku, album piktogramov......
Bližšie informácie:
PaedDr. Karin Gažiová – zástupca riaditeľa školy
PaedDr. Petra
Holubová – špeciálny pedagóg
|
|