Odborné učilište pre telesne postihnutú mládež
Rekreačná 393, 96801 Nová Baňa
 
 
 






I

Edukácia detí s autizmom v podmienkach ŠZŠ TP podľa IVP

 

Autizmus je pervazívna porucha vývinu s obmedzeniami v oblasti komunikácie, sociálnych vzťahov, záujmov a aktivít. Autizmus je trvalý stav, no možno ho však veľmi výrazne ovplyvniť predovšetkým nemedecínskymi technikami, špeciálnymi metódami a prístupmi.

Ide vlastne o špecifické metódy výchovy a vzdelávania označené ako edukačné.

 

CIEĽ PROJEKTU:

Cieľom projektu je výchova a vzdelávanie viacnásobne postihnutých žiakov v rámci povinnej školskej dochádzky v triede pre žiakov s autizmom. Edukácia týchto detí je zameraná na pozitívne ovplyvňovanie narušených oblastí, postupnú integráciu žiakov s autizmom

do spoločnosti a ich príprava na budúce povolanie.

 

ÚLOHY OVEROVANIA:

  1. Organizačne pripraviť a v praxi realizovať výchovu a vzdelávanie detí a žiakov s autizmom .

  2. Overiť vzdelávacie možnosti viacnásobne postihnutých žiakov vzdelávaných podľa IVP v podmienkach experimentálnej triedy ŠZŠ TP.

  3. Overiť efektívnosť špecifických metód a organizačných foriem edukácie žiakov s autizmom, ktoré sú zahrnuté v programe TEACCH.

  4. Pre žiakov vypracovať IVP vychádzajúc zo spomínaných skutočností a s použitím prvkov AAK, kompenzačných programov pre žiakov s autizmom.

  5. Upraviť vzdelávací obsah pre žiakov s autizmom podľa ich mentálneho potenciálu tak, aby sa podporoval rozvoj komunikácie, sociálnych a kognitívnych schopností, sebaobsluhy a sociálnej prispôsobivosti dieťaťa.

  6. Pri vypracovávaní IVP spolupracovať s odborníkmi aj rodičmi dieťaťa.

  7. Organizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu žiakov modifikovť do režimu práce v blokoch.

 

METODIKA OVEROVANIA:

V edukácii žiakov s autizmom je nevyhnutné nahradiť chýbajúce, resp. poškodené funkcie , posilniť a  rozvíjať silné stránky dieťaťa , zvoliť správne, pre žiaka zrozumiteľné metódy, učiť ho to, čo bude v živote nielen potrebovať, ale čo bude schopné naozaj využívať.

 

Organizácia práce v triede:

  • V triede systematicky pracuje so žiakmi špeciálny pedagóg a asistent učiteľa.

  • Vyučovanie prebieha podľa vypracovaného IVP pre každého žiaka, ktorý sa stanovuje po vstupnom vyšetrení a následných rediagnostikách na obdobie troch mesiacov.

  • Vyučovanie prebieha v blokoch . Pri individuálnom prístupe sa veľký dôraz kladie na vizuálnu štrukturalizáciu edukačného procesu.

  • Každý žiak má vytvorené optimálne miesto na prácu.

  • V triede je vymedzené miesto pre spoločné zamestnania žiakov, na relaxáciu,

      pre prácu s počítačom, počúvanie hudby.

  • K vybaveniu triedy patria tabule pre umiestnenie piktogramov, osobný počítač vybavený softverom – FONO, MÉĎA, súbor piktogramov od Kubovej.....

  • Podľa potreby má každé dieťa svoju komunikačnú tabuľku, album piktogramov......

 

Bližšie informácie:        PaedDr. Karin Gažiová –  zástupca riaditeľa školy

                               PaedDr.  Petra Holubová – špeciálny pedagóg

 

Úvod - O škole - Aktuality - Pre rodičov - Fotogaléria - Projekty OZ Slniečko - DSS - Podporujú nás - Termíny