Odborné učilište pre telesne postihnutú mládež
Rekreačná 393, 96801 Nová Baňa
 
 
 






I

Výchova a vzdelávanie viacnásobne postihnutých detí s ťažkou poruchou komunikačnej schopnosti

 

 

Pri vzdelávaní žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami s viacnásobným postihnutím sa objavuje skupina detí, u ktorých absentuje verbálna reč – sú nehovoriace.

V tejto súvislosti treba riešiť problematiku metód a foriem, resp. obsahu ich komplexného vzdelávania.

 

CIEĽ  PROJEKTU:

Základným cieľom projektu je poskytovanie viacnásobne postihnutým žiakom s ťažkou symptomatickou poruchou reči kvalitnú výchovu a vzdelávanie v podmienkach ŠZŠ pre telesne postihnutých prostredníctvom takých komunikačných systémov, ktoré im dajú väčšie možnosti a šance pre rozvoj ich osobnosti ako hovorená reč, ktorú nie sú schopní prakticky používať.

 

ÚLOHY OVEROVANIA:

  1. Organizačne, obsahovo a metodicky pripraviť a v praxi realizovať výchovu a vzdelávanie telesne a mentálne postihnutých žiakov s ťažkou symptomatickou poruchou reči.

  2. Overiť možnosti vzdelávania viacnásobne postihnutých a nehovoriacich žiakov v podmienkach experimentálnej triedy ŠZŠ TP podľa IVP.

  3. Overiť štruktúru IVP po formálnej a obsahovej stránke a ich účinnosť v praxi.

  4. Vypracovať IVP pre jednotlivých žiakov s použitím prvkov AAK ( augmentatívna a alternatívna komunikácia) a primerane do procesu výchovy a vzdelávania zainteresovať rodičov žiakov.

  5. Upraviť organizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu žiakov do režimu práce v blokoch.

  6. Overiť návrh učebného plánu vo všetkých ročníkoch ŠZŠ TP, variant B.

 

METODIKA OVEROVANIA:

Vzdelávanie nehovoriacich viacnásobne postihnutých žiakov prebieha  podľa vypracovaných IVP, ktoré sú štvrťročne vyhodnocované a obnovované. Do triedy sú zaradení štyria žiaci.

Rečová výchova je realizovaná logopédom. Vyučovanie prebieha podľa potreby v blokoch s primeranými prestávkami na relaxáciu.

 

Organizácia práce v triede:

  • V triede systematicky pracuje so žiakmi špeciálny pedagóg a na určitú časť vyučovacích hodín  ( rečová výchova a čítanie)aj logopéd .

  • Každý žiak má vytvorené optimálne miesto na prácu.

  • V triede je vymedzené miesto na relaxáciu, pre prácu s počítačom, počúvanie hudby.

  • K vybaveniu triedy patrí logopedické zrkadlo, tabule pre umiestnenie piktogramov, osobný počítač vybavený logopedickým softverom – FONO, BOARDMAKER, MÉĎA, súbor piktogramov od Kubovej.....

  • Podľa potreby má každé dieťa svoju komunikačnú tabuľku, album piktogramov......

 

 

Bližšie informácie:       PaedDr. Margita Štrbová – riaditeľka školy

                               PaedDr. Anna Vozárová  -  špeciálny pedagóg

 

 

 

Úvod - O škole - Aktuality - Pre rodičov - Fotogaléria - Projekty OZ Slniečko - DSS - Podporujú nás - Termíny