|




      
 |
I
Výchova
a vzdelávanie viacnásobne postihnutých detí s ťažkou poruchou
komunikačnej schopnosti
Pri vzdelávaní žiakov
so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami s viacnásobným
postihnutím sa objavuje skupina detí, u ktorých absentuje verbálna reč –
sú nehovoriace.
V tejto súvislosti
treba riešiť problematiku metód a foriem, resp. obsahu ich komplexného
vzdelávania.
CIEĽ PROJEKTU:
Základným cieľom projektu je poskytovanie viacnásobne postihnutým žiakom
s ťažkou symptomatickou poruchou reči kvalitnú výchovu a vzdelávanie
v podmienkach ŠZŠ pre telesne postihnutých prostredníctvom takých
komunikačných systémov, ktoré im dajú väčšie možnosti a šance pre rozvoj
ich osobnosti ako hovorená reč, ktorú nie sú schopní prakticky používať.
ÚLOHY OVEROVANIA:
-
Organizačne, obsahovo
a metodicky pripraviť a v praxi realizovať výchovu a vzdelávanie
telesne a mentálne postihnutých žiakov s ťažkou symptomatickou
poruchou reči.
-
Overiť možnosti vzdelávania
viacnásobne postihnutých a nehovoriacich žiakov v podmienkach
experimentálnej triedy ŠZŠ TP podľa IVP.
-
Overiť štruktúru IVP po
formálnej a obsahovej stránke a ich účinnosť v praxi.
-
Vypracovať IVP pre
jednotlivých žiakov s použitím prvkov AAK ( augmentatívna
a alternatívna komunikácia) a primerane do procesu výchovy
a vzdelávania zainteresovať rodičov žiakov.
-
Upraviť organizáciu
výchovno-vzdelávacieho procesu žiakov do režimu práce v blokoch.
-
Overiť návrh učebného plánu
vo všetkých ročníkoch ŠZŠ TP, variant B.
METODIKA OVEROVANIA:
Vzdelávanie nehovoriacich viacnásobne postihnutých žiakov prebieha
podľa vypracovaných IVP, ktoré sú štvrťročne vyhodnocované a obnovované.
Do triedy sú zaradení štyria žiaci.
Rečová výchova je realizovaná logopédom. Vyučovanie prebieha podľa
potreby v blokoch s primeranými prestávkami na relaxáciu.
Organizácia práce v triede:
-
V triede systematicky
pracuje so žiakmi špeciálny pedagóg a na určitú časť vyučovacích
hodín ( rečová výchova a čítanie)aj logopéd .
-
Každý žiak má vytvorené
optimálne miesto na prácu.
-
V triede je vymedzené miesto
na relaxáciu, pre prácu s počítačom, počúvanie hudby.
-
K vybaveniu triedy patrí
logopedické zrkadlo, tabule pre umiestnenie piktogramov, osobný
počítač vybavený logopedickým softverom – FONO, BOARDMAKER, MÉĎA,
súbor piktogramov od Kubovej.....
-
Podľa potreby má každé dieťa
svoju komunikačnú tabuľku, album piktogramov......
Bližšie informácie:
PaedDr. Margita Štrbová – riaditeľka školy
PaedDr. Anna
Vozárová - špeciálny pedagóg
|
|